Przeczytasz tutaj o
1. Różnorodność obiektywów w fotografii plenerowej
W fotografii plenerowej możemy spotkać się z wieloma różnorodnymi scenariuszami. Od szerokich kadrów krajobrazów po zbliżenia na detale natury, takie jak kwiaty czy liście. Każdy z tych tematów wymaga innego podejścia i co za tym idzie – innego obiektywu. Dlatego warto mieć kilka opcji w swoim zestawie, aby móc dostosować się do warunków.
Pamiętaj, że nie ma jednego uniwersalnego obiektywu, który sprawdzi się we wszystkich sytuacjach. Zamiast tego, warto wyposażyć się w sprzęt, który pozwoli Ci na elastyczność w zależności od tego, co chcesz fotografować.
2. Obiektyw szerokokątny – król krajobrazów
Pierwszym typem obiektywu, o którym zawsze wspominam, gdy ktoś pyta mnie o fotografię plenerową, jest obiektyw szerokokątny. To idealne narzędzie do fotografowania krajobrazów i dużych przestrzeni, ponieważ pozwala uchwycić szeroki kadr i zarejestrować więcej szczegółów w jednym ujęciu.
Najczęściej korzystam z obiektywów o ogniskowej od 14 mm do 24 mm. Taki zakres ogniskowych pozwala mi na pokazanie imponujących scenerii z dużą ilością elementów, jednocześnie zachowując odpowiednią perspektywę. Często też korzystam z obiektywów o stałej przysłonie f/2.8, co jest szczególnie przydatne przy fotografowaniu o wschodzie lub zachodzie słońca, kiedy światło jest miękkie, ale jednocześnie słabe.
Zalety obiektywów szerokokątnych:
•Uchwycenie szerokich kadrów, idealnych do krajobrazów
•Głębia ostrości pozwalająca na zachowanie ostrości na wielu planach
•Świetne do zdjęć architektury lub wnętrz
Jeśli jesteś osobą, która lubi podróżować i fotografować piękne, otwarte przestrzenie, to obiektyw szerokokątny będzie Twoim najlepszym towarzyszem.
3. Obiektywy standardowe – uniwersalność w plenerze
Obiektywy standardowe, o ogniskowej od 35 mm do 70 mm, są najbardziej uniwersalne i to właśnie po nie sięgam, gdy nie jestem pewien, co mnie czeka podczas sesji. Obiektyw o ogniskowej 50 mm często jest nazywany “odpowiednikiem ludzkiego oka”, co oznacza, że daje bardzo naturalne i zbliżone do tego, jak widzimy świat, rezultaty.
Dzięki ich uniwersalności, mogę ich używać zarówno do fotografowania krajobrazów, jak i portretów. Obiektyw 50 mm z przysłoną f/1.8 to mój osobisty faworyt do sesji portretowych na tle przyrody – pozwala na uzyskanie pięknego efektu rozmytego tła, co świetnie podkreśla główny motyw zdjęcia, czyli osobę.
Kiedy sięgnąć po obiektyw standardowy?
•Gdy chcesz uchwycić naturalne kadry i różnorodne sceny
•Kiedy zależy Ci na prostych, ale efektownych portretach
•Gdy planujesz sesje plenerowe z różnymi motywami – od krajobrazów po detale
4. Teleobiektyw – detale w oddali
W plenerze, szczególnie podczas fotografii przyrodniczej, teleobiektyw jest niezastąpiony. Pozwala on uchwycić detale z dużej odległości, co sprawia, że jest idealnym narzędziem do fotografii dzikich zwierząt, ptaków czy innych elementów przyrody, które są zbyt daleko, by podejść bliżej.
Teleobiektywy o ogniskowych od 70 mm do nawet 300 mm są doskonałe, gdy chcesz skupić się na szczegółach lub izolować obiekty z tła. Często używam teleobiektywów także w fotografii krajobrazowej, kiedy chcę wyodrębnić fragment większego kadru i skupić się na konkretnej części scenerii, np. odległych górach czy pojedynczych drzewach.
Zastosowania teleobiektywów:
•Fotografowanie dzikiej przyrody z dużej odległości
•Izolacja obiektów i detali z tła
•Tworzenie kompozycji z dużą kompresją przestrzeni
Jeśli planujesz sesje w bardziej dynamicznych warunkach, np. fotografowanie sportów outdoorowych czy dzikiej przyrody, teleobiektyw jest absolutnym “must have” w Twoim arsenale.
5. Obiektywy makro – świat w zbliżeniu
Fotografia plenerowa to nie tylko szerokie krajobrazy, ale także mikroskopijne detale, które otaczają nas w naturze. Kiedy chcę pokazać piękno małych rzeczy – takich jak krople rosy na trawie, płatki kwiatów czy detale owadów – zawsze sięgam po obiektyw makro.
Obiektywy makro oferują możliwość fotografowania z bardzo bliskiej odległości, co pozwala na uzyskanie niesamowitych, ostrych zbliżeń. Obiektyw o ogniskowej 90 mm f/2.8 to mój osobisty wybór, który pozwala mi na oddanie piękna nawet najdrobniejszych szczegółów przyrody.
Zastosowania obiektywów makro w plenerze:
•Zbliżenia detali natury, jak kwiaty, owady, tekstury
•Tworzenie abstrakcyjnych kadrów z elementów otoczenia
•Idealne do eksperymentalnych ujęć przyrody
6. Stałoogniskowe vs. zoom – co wybrać?
Kiedy wybieram obiektyw do fotografii plenerowej, często zastanawiam się, czy lepiej sięgnąć po obiektyw stałoogniskowy czy zoom. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety, więc wybór zależy od Twoich preferencji i stylu pracy.
•Obiektywy stałoogniskowe: charakteryzują się większą ostrością i lepszą jakością obrazu, ale nie pozwalają na elastyczność kadrowania. Wymagają od Ciebie częstszego poruszania się, aby znaleźć idealny kadr.
•Obiektywy zmiennoogniskowe (zoom): są bardziej wszechstronne, ponieważ pozwalają na szybką zmianę ogniskowej bez konieczności zmiany pozycji. To świetne rozwiązanie, kiedy pracujesz w dynamicznych warunkach lub nie masz czasu na ciągłe przemieszczanie się.
Osobiście, w fotografii plenerowej preferuję zoomy, ponieważ dają mi większą elastyczność podczas pracy w zmiennym środowisku. Szczególnie podczas fotografii krajobrazowej, gdzie mogę zmieniać ogniskową w zależności od tego, co widzę przed sobą.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniego obiektywu do fotografii plenerowej zależy przede wszystkim od tego, co chcesz osiągnąć. Obiektywy szerokokątne idealnie nadają się do uchwycenia przestrzeni i krajobrazów, teleobiektywy pozwalają na fotografowanie z odległości, a obiektywy makro odkrywają piękno najdrobniejszych detali przyrody. Dlatego zachęcam Cię do eksperymentowania i testowania różnych typów obiektywów, aby znaleźć te, które najlepiej pasują do Twojego stylu pracy