Jak zrobić dobry portret – zdjęcia portretowe poradnik

Przeczytasz w: 8 minut

Jak zrobić dobry portret – zdjęcia portretowe poradnik

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Przeczytasz w: 8 minut
Jak zrobić dobry portret? Wybrać szkło 35 mm czy może coś innego? Dzisiaj postaram się po krótce odpowiedzieć na tę pytania i rozwiać jakąś część Twoich wątpliwości. Po przeczytaniu tego poradnika z pewnością będziesz mógł łatwiej zrobić swój wymarzony portret. Także teraz zabierz się za czytanie. Potem zostanie już tylko nacisnąć spust!

Jak zrobić dobry portret? Wybrać szkło 35 mm czy może coś innego? Dzisiaj postaram się po krótce odpowiedzieć na tę pytania i rozwiać jakąś część Twoich wątpliwości. Po przeczytaniu tego poradnika z pewnością będziesz mógł łatwiej zrobić swój wymarzony portret. Także teraz zabierz się za czytanie. Potem zostanie już tylko nacisnąć spust!

Przeczytasz tutaj o

Zacznij od poprawnych ustawień aparatu

Zapisuj zdjęcia w formacie RAW

Wiem, że jest to wałkowane wiele razy i pewnie wyda się Tobie oczywiste. Jednak na wstępie chciałbym wspomnieć jak bardzo ważne jest, abyś przed pójściem na sesję zdjęciową przestawił w swoim aparacie zapisywanie zdjęć w postaci RAW. Format ten oferuje wyższą jakość obrazu i rejestruje szersze spektrum tonalne. Dzięki czemu w procesie postprodukcji masz szanse zminimalizować ewentualne błędy które wkradły się kadr. Masz większy wpływ na edycję ekspozycji, poprawę balansu bieli czy chociażby wyciągnięcia detali z przepalonych fragmentów fotografii. Ta opcja ma tylko jedną małą wadę. Pliki RAW ważą zdecydowanie więcej niż JPG. Natomiast zalet jest mnóstwo! Także tak. Teraz już wiesz w jakim formacie zapisać swoje foty.

Jaki tryb fotografowania? - Wybierz tryb priorytetu przysłony

Na dzień dobry jak zawsze odradzałbym wybór trybu automatycznego 🙂 aparat nigdy nie wie o co nam chodzi na zdjęciu i co chcemy osiągnąć. Czy chcemy zachować tło rozmyte czy może chcemy, aby wszystko było ostre wraz z tłem. Według mnie w jego miejsce najlepiej przestawić nasz sprzęt na tryb preselekcji przysłony (aperture priority oznaczonym w większości aparatów jako Av lub A).

Kiedy wykonuję zdjęcia w naturalnym świetle zawsze wybieram to ustawienie. Konkretnym powodem jest to, że umożliwia mi dobór przysłony (która jest najważniejsza w przypadku portretów) i dobiera automatycznie czas naświetlania, zapewniając właściwą ekspozycję. To ustawienie pozwala mi w pełni skupić się na pracy z modelem. Wybieram przysłonę, a mój aparat robi za mnie całą resztę.

Jeśli chodzi o wartość przysłony fotografując przy świetle naturalnym zazwyczaj wybieram najniższą wartość przysłony na jaką pozwala mi mój sprzęt. Zazwyczaj portrety wykonuję obiektywem Sigma 85 mm ze światłem 1.4 więc trzymam się najniższych wartości (1.4 , 1.8 , 2.0). Pozwala mi to na ładnie 'wyrwanie’ fotografowanej osoby z tła. Drugi plan wychodzi miękki i nieostry.

Wybierz odpowiednią godzinę na sesję - jak zrobić dobry portret

Przede wszystkim musimy zaznaczyć, że odpowiednie światło odgrywa bardzo ważną rolę w fotografii. Najlepsze zdjęcia powstają przy dobrym świetle. Jeśli chodzi o zdjęcia portretowe w plenerze najlepszym wyborem jest złota godzina.

Czym jest złota godzina?

Złota godzina jest to godzina przed wschodem i zachodem słońca. Zawodowi fotografowie często mówią, że mogliby wstawać na wschód słońca potem przesypiać cały dzień. Następnie wstawać na zachód i znowu iść spać czekając na wschód :D. Mówią, że fotografowanie o i innych porach dniach po prostu nie ma sensu.

Jeśli o niej nie słyszałeś – to prawdopodobnie od dziś już zawsze będziesz ją zauważał… Widok zachodzącego słońca to piękna sprawa. Światło jest wtedy złocisto pomarańczowe, miękkie i ciepłe. Nadaje zdjęciom niepowtarzalny klimat. Bez wątpienia takie źródło światła nadaje efekt trójwymiarowości na fotografii, gdyż rzuca naturalne miękkie cienie na twarzy modelki. Polecam Tobie zrobić taki mały test. Odwiedź te same miejsca o różnych porach dniach i wykonaj tam zdjęcia. Przekonasz się sam, że ostre światło słoneczne rzuca agresywne cienie i ogólnie zdjęcie wydaję się płaskie, mniej atrakcyjne.

Czy zrobię dobry portret w pochmurny dzień?

Oczywiście, że zrobisz! Muszę zaznaczyć, że to błędne przekonanie to domena niedoświadczonych osób jeśli chodzi o fotografię. Na pewno też często przemieszczając się po mieście spotykasz ludzi którzy stoją gdzieś w centrum i robią zdjęcia telefonem w pełnym słońcu. Niektórzy wręcz cieszą się z bardzo słonecznego dnia (oczywiście jest to fajna pogoda na zwiedzania, spacery itp – prosta sparawa) i liczą, że dziś nacykają masę świetnych fot … 🙂

Natomiast… bezpośrednie światło słoneczne jest dobre, ale do opalania. Jeśli chodzi o aspekt fotograficzny to wręcz odwrotnie. Zdjęcia portretowe zrobione w pochmurny dzień mają niepowtarzalny, dramatyczny klimat. W taki dzień, chmury działają jak naturalny dyfuzor zmiękczając przy tym światło które wygląda wtedy o wiele korzystniej! Właściwie w taki taki dzień, nie musisz szukać i wyczekiwać odpowiedniej pory dnia, ponieważ przez cały dzień masz odpowiednie natężenie światła w jego miękkiej odsłonie, aby robić fotograficzny plener.

Skup się na oświetleniu modela

W tej części artykułu porozmawiajmy o świetle. Jak już wspominałem światło jest najważniejsze w fotografii. Koniec kropka. Istnieje wiele sposobów i kreatywnych technik oświetlenia. Kombinuj, ucz się, obserwuj. Gdzieś kiedyś przyjęło się, że nie robi się zdjęć pod światło. Oczywiście można je robić tylko trzeba poznać pewne zasady do której zaznajomieniem się Ciebie zachęcam. Warto skorzystać z odpowiednich narzędzi, aby doświetlić naszego modela. Może przydać się lampa błyskowa oraz blenda.

Bardzo fajnie sprawdza się też fotografowanie w domowym zaciszu i usadowienie modela przy oknie. Oczywiście należy nieco odsunąć się od niego ponieważ wpadające przez okno światło bezpośrednie jest ostre. Jeśli odsuniesz się od okna światło stanie się delikatniejsze i bez wątpienia po prostu ładniejsze. To samo stanie się z cieniami na twarzy modela. Zwracaj uwagę na czas naświetlania oraz odpowiednią czułość ISO.

Warto też zamontować w oknie blendę. Możesz do tego celu wykorzystać również zwykłą zasłonę prysznicową lub inny kawałek białego materiału który za pomocą taśmy po prostu przyklej do okna. Oczywiście fajnie sprawdzają się po prostu zwykłe domowe firanki które chyba każdy z nas posiada w swoim domu.

Komponowanie kadru - dobre zdjęcie portretowe - jak zrobić dobry portret

Bez wątpienia jedna z najskuteczniejszych technik portretowych polega na zrobieniu silnego zbliżenia na twarz modela. Chodzi o to, aby wypełnić większość kadru. Osoba fotografowana staje się wtedy bliższa oglądającemu tworząc przy tym intymną więź dzięki czemu zdjęcie samo w sobie jest o wiele bardziej interesujące i zmusza do małej zadumy. Taki efekt możemy uzyskać przez użycie obiektywu o długiej ogniskowej, albo wykadrowaniu każdego zdjęcia za pomocą programu Photoshop lub Lightroom.

Oczy na odpowiedniej wysokości

Ogromne znaczenie w kompozycji mają oczy. Dlatego warto się zainteresować i zwrócić uwagę by oczy modelki znajdowały się na wysokości dwóch trzecich kadru. Ten malutki prosty zabieg pozwoli uniknąć błędów kompozycyjnych i sprawia, że zdjęcie wygląda o wiele korzystniej!

Nie umieszczaj modelki na środku kadru

Dalej, główny temat zdjęcia nie powinien znajdować się pośrodku kadru. Dobry fotograf chce, aby jego zdjęcie było dynamiczne i intersujące dlatego należy umieszczać osobę fotografowaną po jednej ze stron kadru. Prosta sprawa – zdjęcia automatycznie staję się ciekawsze i wygląda bardziej profesjonalnie.

Nie zostawiaj pustej przestrzeni nad głową modelki

Dobry fotograf portretowy wie, że nie powinno zostawiać się zbyt dużej przestrzeni nad głową fotografowanej osoby. Od dzisiaj Ty również o tym wiesz i zacznij zwracać na to uwagę. Duża ilość wolnej przestrzeni nad głową naprawdę niczemu nie służy, a na dodatek może odciągać uwagę od tematu zdjęcia czyli osoby którą fotografujemy. Tło nad głową jest tutaj zbędne.

Możesz pokusić się również o delikatne ucięcie czubka głowy. Ostatnio jest to bardzo popularna technika kompozycyjna która nadaję fotografiom nowoczesny wygląd. Pamiętaj, aby zrobić to w przemyślany sposób. Lepiej by oglądający wiedział, że ten zabieg został zastosowany celowo. Jeśli odetniesz tylko skrawek włosów ktoś może pomyśleć, że jesteś gapa! I było to po prostu Twoje niedopatrzenie. A tego przecież nie chcemy!

Dodaj przestrzeń tam gdzie kieruje się wzrok fotografowanej osoby

Nareszcie doszedłem to bardzo ważnego aspektu. Sam na początku bardzo często popełniałem ten błąd. Przyznaję się. Jakiś czas żyłem w tej nieświadomości… Na moich pierwszych portretach nie widziałem tej ogromnej różnicy którą daje dodanie przestrzeni na zdjęciu w kierunku w którym patrzy nasz model. Jeśli zrobisz odwrotnie zdjęcia wydają się ciasne. Jakby wymuszone. To naprawdę robi robotę dla całej scenerii.

Dotyczy to również zdjęć w ruchu z rozmytym tłem kiedy np fotografujemy sportowca, czy pędzące auto. Zdjęcie będzie wyglądać o niebo lepiej więcej przestrzeni zostanie zachowane w stronę którą podąża obiekt.

Dodaj rekwizyty do fotografii portretowej by zrobić dobre zdjęcie

Rekwizyty są naprawdę fajnym dodatkiem do zdjęć. Uczynią je bardziej interesującymi i pozwalają na opowiedzenie historii. Może to być coś co jest związane z Twoim modelem. Przykładowo, jeśli osoba ta gra na gitarze powinniśmy umieścić ja na zdjęciu! Ma to jeszcze jeden ważny aspekt. Z pewnością pomoże to rozluźniać się Twojemu modelowi ponieważ będzie się trochę bardziej czuł, że jest w swoim świecie.

Poza tym takie fotograficzne rekwizyty pozwalają na wymyśleniu większej ilości póz. Przez to, że osoba czuję się swobodniej z tym, że jakaś część uwagi skupią się też na przedmiocie. Nie muszą to być jakieś wielkie, wymyślne drogie rzeczy. Może to być zwykły bukiet kwiatów zerwany przy domowym ogrodzie. Parasolka i wiele innych. Stawiam na Twoją kreatywność!

Dawaj wskazówki, zainteresuj się modelem

Rzadko trafiają się klienci którzy tak jak Ty znają się na fotografowaniu. A często zdarza się, że zdjęcia które właśnie wykonujesz są jego pierwszą przygodą z fotografią. Staraj się dać poczucie bezpieczeństwa swojemu klientowi. W miarę możliwości staraj się rozluźnić atmosferę dlatego postaraj się zbudować dobry grunt pod interesy…:D nie no, mam na myśli staraj się umilić ten czas. Dawaj proste polecenia, poprawiaj modelkę. Kiedy mówisz, żeby zrobiła krok w prawo możesz podnieść do góry prawą dłoń i nią pokazać kierunek. Chodzi o to, że kiedy powiesz przesuń się w prawo osoba możesz nie wiedzieć czy jej prawo. Czy Twoje prawo. Taka sytuacja może dodatkowo wprowadzić ją w zakłopotanie.

Jaki obiektyw do fotografii portretowej? Jak zrobić dobry portret - podstawy

Istnieje kilka opcji do tego typu zdjęć. Jednak bezsprzecznie na wstępie chciałbym zaznaczyć ważną kwestię. Jeśli chcesz robić lepsze zdjęcia ludzi i pokazywanie ich w korzystny sposób – unikaj obiektywów szerokokątnych. Mogę powiedzieć, że każdy z nich zniekształca obraz, a zniekształconych twarzy na pewno nikt z nas nie chcę! Jeśli jakaś część ciała modela znajdzie się przy krawędzi kadru to mogę Ci od razu powiedzieć, że wyjdzie hmm, wydłużona. Zniekształcona i bynajmniej… Dziwna? Dlatego przy szerokim kącie zawsze zadbaj by modelka stała na środku.

Obiektyw 50 mm

Wiele osób kiedy stwierdza, że chce fotografować i zaczyna kompletować swój zestawy wybiera na początku szkło 50 mm. Można go dostać za około 800 złotych. To bardzo dobra cena jak za jasne i ostre szkło. Pozwala on fotografować w ciemnych pomieszczeniach i fajnie rozmywać tło. Jednak, aby stworzyć bokeh musimy fotografować nasz obiekt z bliska. I tu pojawią się problem, ponieważ 50 mm z bliska generuje zniekształcenia twarzy.

Oczywiście zdania są podzielone. Ja sam posiadam szkło 50 mm i było moim pierwszym i na nim się tak naprawdę uczyłem. Jednak z czasem zauważyłem, że przy robieniu zdjęć z bliska naprawdę zniekształca. Kiedy robisz reportaż, chcesz ukazać też tło na zdjęciu – wszystko jest wtedy ok. Zdjęcia są jak najbardziej ostre i dobrej jakości! Na youtube jest wiele filmików na temat 'dlaczego warto portretować kitowym 50 mm’ jednak większość z tych osób wykonuję fotografię uliczną, gdzie nie ma takiego skupienia na modelu.

Sigma 85 mm 1.4 art

Moim głównym szkłem przy portrecie jest sigma 85mm ze światłem 1.4. Czemu? Oczywiście, ze względu na bardzo niską przysłonę którą mogę tutaj zastosować. Im mniejsza wartość przysłony tym bardziej wychodzi rozmyte tło. Tworząc tak zwany bokeh. Niewątpliwie muszę tutaj wspomnieć, że należy zachować ostrożność przy tak otwartej przysłonie. Przy takich wartościach głębia ostrości staje się tak mała, że wystarczy naprawdę odrobina nieuwagi, by zgubić ostrość na zdjęciu. Aby zrobić dobre zdjęcie portretowe i mieć pewność, że ostrość zostanie trafiona trzymałbym się raczej wartości rzędu 1.8 / 2.0. 

Jasny obiektyw 135 mm

Szkło 135 mm jest uważany przez wielu fotografów za idealny. Pozwala on uzyskać najkorzystniejszą kompresje perspektywy!

Obiektyw zmiennoogniskowy do portretu

Głównym atutem obiektywów zmiennoogniskowych jest to, że dają ogromną elastyczność jeśli chodzi o kompozycję kadru. Ze względu na zmienny zakres ogniskowej możemy optycznie przybliżyć fotografowany obiekt. Dzięki czemu fotografowana osoba czuję się swobodniej, ponieważ nie musimy do niej tak blisko podchodzić. Jak powszechnie wiemy samo to, że stajemy przed obiektywem potrafi już być samo w sobie stresujące. Najczęściej nie znamy się z naszymi modelami prywatnie, a podchodzenie do nich bardzo blisko może być nieco krępujące. Zostawmy im swoją mała strefę komfortu o tyle o ile jest to możliwe. Komponowanie kadru szkłem zmiennoogniskowym jest też dobre dla nas, fotografów – nie trzeba się tyle nachodzić.

Ja osobiście przy wykonywaniu zdjęć portretowych nie korzystam ze zoomowanych szkieł. Bo po prostu jeszcze takich w swojej szklarni nie posiadam. Jednakże wnioskując z obserwacji moich kolegów po fachu i książek które przeczytałem. Najchętniej wybieranym obiektywem zmiennoogniskowym do fotografii portretowej jest szkło 70 – 200 mm.

Ze względu na swój zakres długiej ogniskowej takie szkło sprawia, że ludzie wyglądają świetnie! Takim zoomem najkorzystniej jest fotografować w zakresie 120 – 200 mm. Z tego względu, że kompresja perspektywy nadaje twarzom najkorzystniejszy wygląd. Nasz model / modelka wygląda wtedy na fotografii tak jak wygląda w rzeczywistości. Bez zniekształceń rysy twarzy które mogą się pojawić przy zastosowaniu krótszych ogniskowych.

O AUTORZE
Paweł Niedźwiedź
Paweł Niedźwiedź

Pasjonat fotografii, filmu, montażu filmowego. W mojej pracy łączę pasję z profesjonalizmem, stale poszukując nowych inspiracji. Aktywny wypoczynek przez siłownię do roweru po piesze wędrówki, to nieodłączna część mojego życia z aparatem zawsze pod ręką. Interesuję się szeroko pojętym rozwojem osobistym i marketingiem, co przekłada się na moje kreatywne podejście w branży. Staram się otaczać inspirującymi ludźmi i być źródłem inspiracji dla innych. Prywatnie, jestem osobą zawsze pozytywnie nastawioną do życia, co znajduje odzwierciedlenie w mojej twórczości. Mam nadzieję :)

Paweł Niedźwiedź
Paweł Niedźwiedź

Pasjonat fotografii, filmu, montażu filmowego. W mojej pracy łączę pasję z profesjonalizmem, stale poszukując nowych inspiracji. Aktywny wypoczynek przez siłownię do roweru po piesze wędrówki, to nieodłączna część mojego życia z aparatem zawsze pod ręką. Interesuję się szeroko pojętym rozwojem osobistym i marketingiem, co przekłada się na moje kreatywne podejście w branży. Staram się otaczać inspirującymi ludźmi i być źródłem inspiracji dla innych. Prywatnie, jestem osobą zawsze pozytywnie nastawioną do życia, co znajduje odzwierciedlenie w mojej twórczości. Mam nadzieję :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button