Moja pierwsza fotografia w Tatrach 2022

Przeczytasz w: 4 minuty

Przeczytasz w: 4 minuty
We wrześniu spędziłem tydzień Tatrach. Był to pierwszy raz kiedy zabrałem aparat w góry i miałem okazję fotografować piękny tatrzański krajobraz. Z pewnością piękno gór nie jest czymś, co można wyrazić słowami. Z pomocą przychodzi fotografia za pomocą której chciałem zatrzymać ze sobą te najpiękniejsze widoki na dłużej.

Przeczytasz tutaj o

O samym wyjeździe w Tatry

Nie ukrywam, że poniekąd sam wyjazd w góry był dla mnie nowością. Byłem wcześniej kilka razy w Zakopanem. Ale czy wcześniejsze pobyty mogę nazwać 'wyjazdem w góry?’? Z pewnością nie – dzisiaj mogę to powiedzieć. Moje poprzednie wizyty określiłbym raczej mianem 'pobytu w Zakopanem’ (nawet nie 'pobytem w górach’).

Wynika to z faktu iż wcześniejsze wyjazdy były na zasadzie wynajęcia kwatery w mieście, spaceru po Krupówkach i Morskie Oko. Wstyd się przyznać, ale żyłem w przekonaniu iż szlak nad Morskie Oko się na nim kończy. Wiecie, że dalej już nic nie ma. To samo w sobie świadczy o tym jakie miałem doświadczenie z górami.

Wrześniowy wyjazd został mi zaproponowany przez moich rodziców którzy chodzą po górach od około pięciu lat. Górskie wędrówki stały się ich wielką pasją co z pewnością dało się wyczuć podczas rozmowy z nimi po ich powrotach z wyjazdów. Z każdego pobytu w tatrach pokazywali mi masę zdjęć i nagrań które nie powiem – robiły na mnie wrażenie.

Wiedziałem wtedy, że w przyszłości chciałbym spróbować takiej fotografii krajobrazowej. Mieć okazję fotografować górskie krajobrazy.

Ale i przede wszystkim zobaczyć na własne oczy prawdziwe piękno tatr. Które gdzieś wcześniej za każdym razem było mi dane tylko liznąć z daleka.

Rodzice wyjazd proponowali mi już od jakiegoś czasu. Zawsze jakoś było to utrudnione. Przede wszystkim wynikało to z faktu iż jeszcze na ten moment jeszcze mieszkamy w Holandii. Wiesz urlopy, odległość… Dużo łatwiej byłoby gdybyśmy byli na miejscu w Polsce.

No, ale nic! Wrześniowy wyjazd udało nam się tak dograć, że akurat planowaliśmy przyjazd do Polski. Propozycja została w końcu zaakceptowana.

Przygotowania do fotografii w Tatrach

Ponieważ był to mój debiut na szlakach wiązało się to z koniecznością skompletowania całego niezbędnego sprzętu. Buty, plecak, śpiwory, poncho. Co swoją drogą kosztowało mnie mały majątek. Ale szczerze mówiąc wiedziałem, że jest to inwestycja na dłużej. Bardzo lubię kontakt z naturą i od początku byłem wręcz przekonany, że nie będzie to jednorazowy wypad.

Więc wydawanie pieniędzy na sprzęt nie było dla mnie aż takim wielkim bólem. Wiedziałem, że jest to dobra inwestycja na przyszłość. Inwestycja w mega wartościowe spędzanie czasu. O czym później się tylko przekonałem.

Oczywiście poza samym sprzętem stricte trekkingowym zabierałem swój aparat i niezbędne akcesoria fotograficzne. Które musiałem również wytypować, aby ograniczyć do minimum wagę swojego plecaka.

Jaki sprzęt fotograficzny używałem podczas fotografii w Tatrach?

Aparat

Jeśli mnie śledzisz to z pewnością wiesz, że na co dzień sesje zdjęciowe wykonuję swoim aparatem Sony A7III. Jest to mój jedyny aparat który na ten moment posiadam. Teraz miałem okazję przetestować go w fotografii górskiej.

Obiektyw

Ze względu iż chciałem możliwe ograniczyć wagę swojego plecaka wiedziałem, że wezmę ze sobą tylko jeden obiektyw. Oczywiście do zdjęć w górach priorytetem jest szeroki kąt. Z drugiej strony chciałem mieć też możliwość skupienia się na konkretnych szczytach czy węższych kadrach.

Chciałem, aby po powrocie moja galeria zdjęć nie składała się tylko z szerokich panoram. Dlatego też postanowiłem zabrać ze sobą obiektyw zmiennoogniskowy Sony Zeiss 24-70 4.0. Który ze swoją wagą 426 gramów spełniał moje oczekiwanie jeśli chodzi o ogólne gabaryty, a z drugiej strony dawał mi zakres ogniskowych na których mi zależało przy wykonywaniu zdjęć w Tatrach.

Kamera Sportowa

Na wyjazd zabrałem ze sobą również GoPro Hero 10 Black. Którą też miałem okazję właśnie przetestować w warunkach górskich. Chciałem nakręcić trochę materiału ze wyprawy. Będziesz mógł go zobaczyć niżej do czego Cię zachęcam!

Akcesoria Fotograficzne

Jeśli chodzi o akcesoria dodatkowe zabrałem ze sobą filtr ND. Wiedziałem, że będę też chciał trochę filmować aparatem Sony i filtr może mi się przydać. Także podczas robienia zdjęć. Pomagał mi on utrzymać prawidłową ekspozycję.

Podsumowując – taka była geneza tego wyjazdu w Tatry i przygotowania po krótce. Teraz chciałbym pokazać Ci kilka kadrów które udało mi się sfotografować.

Ujęcia będą podzielone na dni wraz z materiałami z mojego kanału YouTube który powoli będę rozwijał. Swoją drogą – będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz suba 🙂

Kuźnice - Murowaniec - Dzień I

Pierwszy dzień naszej wycieczki w Tatry rozpoczęliśmy od zameldowania się kwaterze w Zakopanem. Gdzie po pobycie 4 nocy w schroniskach mieliśmy spędzić resztę wyjazdu. Już na czysty odpoczynek w samym Zakopanem.

Przepakowaliśmy swoje plecaki, zabierając niezbędne rzeczy które będziemy używać przez kolejne 4 dni. Plan był następujący – pierwsze dwie noce spędzamy w schronisku Murowaniec. Które będzie naszą bazą wypadową w Tatry. Po dwóch dobach przemieścimy się szlakiem do schroniska w Dolinie Roztoki.

Przez cały ten czas oczywiście mieliśmy się poruszać tylko szlakami. W pewnym sensie 'bez dostępu do cywilizacji’ dlatego istotne było ograniczenie rzeczy w plecaku do minimum. Bo wszystko przecież waży! A już pierwszego dnia mieliśmy do przejścia 10 km – pod górkę rzecz jasna.

Także spakowaliśmy się i tak rozpoczęła się nasza kilkudniowa przygoda!

mężczyzna stojący na urwisku na Boczaniu. Zdjęcie zostało wykonane w Tatrach
Boczań
fotografia w tatrach. Droga do schroniska Murowaniec
Po drodzę do schroniska Murowaniec
Betlejemka na hali gąsienicowej. Fotografia w tatrach
chatki na Hali Gąsienicowej
domki na hali gąsienicowej
Hala Gąsienicowa

Zawrat Świnica Karb - Dzień II

Drugiego dnia ze schroniska Murowaniec ruszyliśmy przez Czarny Staw Gąsienicowy na Zawrat. Następnie weszliśmy na Świnicę i przez Karb wróciliśmy do schroniska. Tego dnia mogę powiedzieć, że pierwszy raz ujrzałem prawdziwe piękno Polskich Tatr! Ponieważ ruszyliśmy wcześnie rano było nam zaznać ciszy i spokoju… w tym magicznym tatrzańskim krajobrazie.

Szlak na Przełęczy świnickiej
Przełęcz Świnicka. Od strony Świnicy w stronę Kasprowego Wierchu.
Kozi wierch kozie czuby. Zdjęcie wykonane z zawratu
Kozie Czuby, Kozi Wierch. Zdjęcie Wykonane z Zawratu
skała na przełęczy świnickiej
Skała. Zdjęcie wykonane podczas zejścia ze Świnicy.

Murowaniec Dolina Roztoki - Dzień III

Trzeciego dnia wyruszyliśmy ze schroniska w Murowańcu. Przemieszczaliśmy się szlakiem przez Las Gąsienicowy w kierunku Rówień Waksmundzka do schroniska w Dolinie Roztoki. Tego dnia poruszaliśmy się raczej dróżkami wśród drzew, lasami więc nie było mi dane zrobić za dużo zdjęć Tatr.

Małżeństwo stojące plecami do aparatu na tle Tatr nad czarnym stawem gąsienicowym
Zdjęcie rodziców nad Czarnym Stawem Gąsienicowym
Kobieta stojąca na tle Tatr na szlaku nad czarny staw gąsienicowy
Ania. Na szlaku nad Czarny Staw Gąsienicowy.
Kobieta na szlaku na rówień waksmundzką. Wskazuje palcem na Tatry
W drodze do schroniska w Dolinie Roztoki. Las Gąsienicowy. Szlak w kierunku Rówień Waksmundzka.
mężczyzna z plecakiem Górskim na szlaku na Rówień Waksmundzką. Wędrówki po tatrach

Mięguszowiecka Przełęcz - Dzień IV

Mięguszowiecka Przełęcz pod Chłopkiem – taki cel obrał nasz przewodnik (czyli mój tato) na kolejny dzień. Po pierwszej nocy spędzonej w schronisku w Dolinie Roztoki. Przemierzając kolejnymi szlakami ruszyliśmy dalej podziwiać Tatrzański Park Narodowy.

Grupa ludzi stojących na kazalnicy Mięguszowieckiej
ludzie na Kazalnicy Mięguszowieckiej.
Kazalnica Mięguszowiecka
Kazalnica Mięguszowiecka. Zdjęcie wykonane podczas zejśćia z Mięguszowieckiej Przełęczy pod Chłopkiem.
zdjęcie kobiety siedzącej na kazalnicy mięguszowieckiej w Tatrach
Na Kazalnicy Mięguszowieckiej.
zdjęcie kobiety na szczycie mięguszowieckiej przełęczy pod chłopkiem
Zdjęcie na Mięguszowieckiej Przełęczy pod Chłopkiem.

Krywań Słowacja - Dzień V

Piąty dzień był już ostatnim dniem na górskich szlakach. Tego dnia nad ranem ruszyliśmy na Słowację, aby zdobyć ich narodową Górę Krywań.

młoda dziewczyna na szlaku na Krywań w Tatrach
Podczas wędrówki szlakiem na Krywań.
Dwie kobiety wędrujące szlakiem na Krywań w Tatrach
Szlak na Krywań
grupa ludzi wspinających się na Krywań
Wspinaczka na Krywań.
O AUTORZE
Picture of Paweł Niedźwiedź
Paweł Niedźwiedź

Pasjonat fotografii, filmu, montażu filmowego. W mojej pracy łączę pasję z profesjonalizmem, stale poszukując nowych inspiracji. Aktywny wypoczynek przez siłownię do roweru po piesze wędrówki, to nieodłączna część mojego życia z aparatem zawsze pod ręką. Interesuję się szeroko pojętym rozwojem osobistym i marketingiem, co przekłada się na moje kreatywne podejście w branży. Staram się otaczać inspirującymi ludźmi i być źródłem inspiracji dla innych. Prywatnie, jestem osobą zawsze pozytywnie nastawioną do życia, co znajduje odzwierciedlenie w mojej twórczości. Mam nadzieję :)