Zasady kompozycji w fotografii – praktyczny przewodnik kompozycji obrazu

Przeczytasz w: 5 minut

Zasady kompozycji w fotografii – praktyczny przewodnik kompozycji obrazu

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Przeczytasz w: 5 minut

Zasady kompozycji w fotografii to punkt obowi膮zkowy do zaznajomienia si臋 je艣li chcesz ciekawie projektowa膰 swoje kadry ju偶 podczas naciskania spustu migawki. 艢wiadome fotografowanie sprawia, 偶e Twoje zdj臋cia s膮 interesuj膮ce. Na wy偶szym poziomie. Dzisiaj zapoznamy si臋 z kr贸lem podstaw fotografii, czyli zasadami kompozycji.

Przeczytasz tutaj o

Czym s膮 zasady kompozycji w fotografii?

Godne uwagi jest to czemu na wst臋pie powiedzia艂em o zasadach kompozycji w fotografii jako o kr贸lu podstaw fotografii. Ot贸偶 moim zdaniem kompozycja zdj臋cia jest pierwsz膮 umiej臋tno艣ci膮 kt贸rej opanowanie pozwoli postawi膰 milowy krok pocz膮tkuj膮cemu fotografowi. I wznie艣膰 jego zdj臋cia na naprawd臋 wy偶szy poziom.

M贸wi膮c wprost to odpowiednie skomponowanie kadru sprawia, 偶e wygl膮da on niesamowicie. Albo bardzo s艂abo i nieciekawie.

Przez w艂a艣ciwie skomponowany kadr rozumiem to, 偶e wa偶ne elementy na zdj臋ciu s膮 rozmieszczone w odpowiedni spos贸b. Kt贸ry prowadz膮 i zach臋caj膮 odbiorc臋 do zwiedzania fotografii. Nadaj膮 jej wymiar i charakter. To w艂a艣nie s膮 zasady kompozycji w fotografii, do tego si臋 odnosz膮.

M贸wi膮c jeszcze bardziej obrazowo chc膮c komponowa膰 sw贸j kadr odpowiadaj sobie na wa偶ne pytania. Takie jak:

  • W kt贸rym miejscu powinienem ustawi膰 temat swojej fotografii?
  • Umie艣ci膰 w kadrze dwie czy trzy osoby?
  • Powinienem na zdj臋ciu doda膰 wi臋cej nieba, czy wygl膮da ono ciekawie?
  • Odci膮膰 komu艣 ko艅czyny czy umie艣ci膰 ca艂膮 posta膰 w kadrze?
  • W jakim punkcie ustawi膰 linie horyzontu?

Dlaczego kompozycja w fotografii ma ogromne znaczenie?

Poniewa偶 odpowiada za odbi贸r oraz narracj臋 Twojej fotografii. Chc膮c fotografowa膰 osoby zdecyduj kto ma by膰 wi臋kszy kto bardziej kolorowy. Poza samym harmonijnym ustawieniem wa偶nych punkt贸w zdj臋cia wa偶ne te偶 jest odpowiednie ustawienie aparatu. Dobrze skomponowane zdj臋cie to r贸wnie偶 odpowiednio na艣wietlone.

Bez w膮tpienia mog臋 powiedzie膰, 偶e kompozycja jest jak za艂膮czona instrukcja obs艂ugi do fotografii. Informuje osob臋 ogl膮daj膮c膮, aby zacz膮艂 od punktu pierwszego, nast臋pnie prowadzi go krok po kroku po mocnych punktach zdj臋cia.

Nieprzemy艣lane zdj臋cia - zasady kompozycji w fotografii

Kiedy nie zastanawiasz si臋 nad kompozycj膮 swojego zdj臋cia pozbawiasz go mo偶liwo艣ci opowiedzenia swojej historii. Wyobra藕 sobie, 偶e idziesz miastem widzisz interesuj膮cy pomnik. Wyci膮gasz aparat i po prostu wciskasz spust migawki, robisz zdj臋cie.

S膮 na nim maszeruj膮cy ludzie, lec膮ce go艂臋bie, po 艣rodku pomnik a w tle ogromna katedra. Tobie mo偶e wydawa膰 si臋 okej mam to co chcia艂em. Na zdj臋ciu jest ten fajny pomnik. Ale osoba kt贸rej w przysz艂o艣ci b臋dziesz pokazywa艂 to zdj臋cia tak naprawd臋 nie b臋dzie wiedzia艂a o co w nim chodzi…

Dlatego wykonuj膮c fotografi臋 pomy艣l, zanim naci艣niesz. Pomy艣l co jest tematem Twojego zdj臋cia. Je艣li Ty tego nie okre艣lisz i nie b臋dziesz wiedzia艂 – tym bardziej nie domy艣li si臋 tego widz. Dobre zdj臋cie zawsze jest przemy艣lane.

1. Z艂ota zasada tr贸jpodzia艂u

Wspomina艂em ju偶, 偶e komponowanie fotografii jest kr贸lem? A okej. To teraz chcia艂bym przedstawi膰 Tobie kr贸low膮. Bezsprzecznie najwa偶niejsz膮 zasad臋 kompozycji czyli tr贸jpodzia艂.

Chodzi w niej o to, aby艣 podzieli艂 sw贸j obraz na trzy sekcje pionowe oraz trzy sekcje poziome. Tak, by mie膰 dwie linie biegn膮ce od g贸ry do do艂u i to samo tyczy si臋 linii biegn膮cych od lewej do prawej. Teraz w miejscu przeci臋cia linii s膮 to mocne punkty.

Najwa偶niejszy element kadru powinien znajdowa膰 si臋 w艂a艣nie w tym miejscu. Lub elementy bo mog膮 by膰 dwa w zale偶no艣ci od Twojego zamys艂u.

Ka偶dy aparat cyfrowy wyposa偶ony jest jest w siatk臋 tr贸jpodzia艂u kt贸r膮 mo偶esz w艂膮czy膰 w ustawieniach swojego aparatu. Pomo偶e Ci ona umiejscowi膰 mocne punkty kadru we w艂a艣ciwym miejscu.

Mocne punkty w portrecie

Je艣li chcesz zrobi膰 dobry portret to w艂a艣nie w punkcie przeci臋cia linii powinna znajdowa膰 si臋 g艂owa modelki lub oko – je艣li jest to bli偶sze kadrowanie.

Mocne punkty w krajobrazie

Je艣li fotografujesz krajobraz r贸wnie偶 korzystaj z linii wiod膮cych, aby zachowa膰 symetri臋. Wi臋kszo艣膰 os贸b komponuj膮c kard pope艂nia b艂膮d i przy fotografii krajobrazowej umieszcza horyzont po 艣rodku. W rzeczywisto艣ci horyzont powinien znajdowa膰 si臋 na wysoko艣ci jednej z linii poziomych chc膮c trzyma膰 si臋 idealnej kompozycji.

2. Minimalizm na fotografii

Bez w膮tpienia naj艂atwiejszym sposobem na uzyskanie mocnej i jasnej w odbiorze kompozycji jest jego prostota. W opozycji do zamieszania i wielu element贸w umieszczonych w fotografii warto pozna膰 zasad臋 'mniej znaczy wi臋cej’. Skup si臋 na jednym obiekcie, wyr贸偶nij go.

Wyobra藕 sobie jak bardzo takie proste kompozycje przyci膮gaj膮 wzrok widza. Im szybciej okre艣li on g艂贸wny temat zdj臋cia tym mniej czasu straci na jego poszukiwanie. W ten spos贸b wi臋cej czasu b臋dzie m贸g艂 po艣wi臋ci膰 na jego docenienie i jakie przes艂anie za nim idzie. Zanim naci艣niesz spust migawki – mniej to na uwadze.

3. Wype艂nienie kadru

W niekt贸rych przypadkach warto zadba膰, aby kadr by艂 ciasny, symetryczny i w odpowiedniej proporcji. W tej sytuacji pozb膮d藕 si臋 pustej przestrzeni w kadrze. Pozw贸l skupi膰 si臋 na szczeg贸艂ach kt贸re normalnie mog艂yby by膰 ci臋偶kie do zauwa偶enia.

Oczywi艣cie mo偶esz to zrobi膰 potem w procesie edycji w programie takim jak Photoshop czy Lightroom. Natomiast kiedy robisz to ju偶 na wej艣ciu oszcz臋dzasz sw贸j cenny czas.

4. Wybierz odpowiedni kolor swojej fotografii

Zdj臋cia z pewno艣ci膮 powinny by膰 dopieszczane przez nadanie im odpowiedniego koloru. Temperatury. 艢wiat kompozycji to te偶 barwa kt贸ra jak pewnie wiesz jest efektownym 艣rodkiem wyrazu. Kolor dzia艂a na nasze emocje.

Chocia偶 m贸wi si臋, 偶e postrzeganie kolor贸w i odczu膰 zwi膮zanych z konkretnymi kolorami s膮 cz臋sto spraw膮 indywidualn膮 mo偶na to troszk臋 uog贸lni膰.

  • Kolor zielony – kojarzony najcz臋艣ciej jest ze spokojem oraz szcz臋艣ciem
  • 呕贸艂to czerwony – wywo艂uje szcz臋艣cie i podekscytowanie
  • Szary – prawdopodobnie dla Ciebie r贸wnie偶 jest kolorem smutku i depresji

Podsumowuj膮c. Chc膮c podkre艣li膰 charakter swojej fotografii mo偶esz pos艂u偶y膰 si臋 jego kolorem oraz faktur膮.

5. Wykorzystaj symetri臋 do kompozycji obrazu

W wielu ksi膮偶kach przeczyta艂em, 偶e w艂膮czaj膮c symetri臋 do kompozycji obrazu mo偶na tym samym stworzy膰 poczucie odwagi i si艂y. Wynika to z faktu i偶 symetria r贸wnowa偶y ca艂y kadr. Przez co potrafi zrobi膰 spore wra偶enie na widzu.

Symetria wyznacza oryginalny dynamiczny standard cz臋sto sprzeciwiaj膮c si臋 z艂otej zasadzie tr贸jpodzia艂u. Chc膮c stworzy膰 tak膮 scen臋 polecam umie艣ci膰 symetryczny obiekt w kompozycji centralnej. Tak bo cz臋艣ci boczne sk艂ada艂y si臋 i wygl膮da艂y na r贸wne cz臋艣ci symetryczne.

Gwarantuje Ci, 偶e je艣li raz zwr贸cisz na to uwag臋 i wykonasz tak膮 fotografi臋, b臋dziesz chcia艂 to powtarza膰. Architektura to 艣wietny wyb贸r, 偶eby po膰wiczy膰 ten typ komponowania swojego kadru. Od teraz, zwracaj uwag臋 gdzie celujesz sw贸j obiektyw!

6. Fotografia refleksyjna - symetryczny trik

W zwi膮zku z opisanym powy偶ej poj臋ciem symetrii w fotografii zgrzeszy艂bym nie wspominaj膮c o refleksach. Czyli wszelkiego rodzaju odbiciach. Zawsze 艂atwo je znale藕膰 wok贸艂 wody.

Deszczowe dni s膮 przez nas cz臋sto uznawane za nienajlepsze do fotografowania portret贸w w plenerze. Co jest ogromnym b艂臋dem! Taka pogoda zawsze ma sw贸j magiczny dramatyczny klimat. Ale do rzeczy – nast臋pnym razem kiedy zauwa偶ysz ka艂u偶臋 popro艣 by Tw贸j model kucn膮艂 lub usiad艂 tu偶 przy niej. Zr贸b krok w ty艂 tak by uj膮膰 go ca艂ego, ale r贸wnie偶 ca艂e odbicie. By uchwyci膰 ca艂o艣膰.

Je艣li powiesz mi, 偶e to jest takie sobie… I tak Ci nie uwierz臋 馃檪

Tak膮 odbijaj膮c膮 powierzchni膮 mo偶e by膰 np. b艂yszcz膮cy blat biurka. Pod艂oga. Co tylko si臋 nada by odbi膰 elementy w kadrze.

7. Wykorzystaj naturalne ramki do obudowania obiektu lub modela

Kolejn膮 ciekaw膮 kompozycj膮 z kt贸r膮 my艣l臋, 偶e b臋dziesz chcia艂 si臋 zapozna膰 to u偶ywanie ramek. Godne uwagi jest to, 偶e prawie wszystko mo偶e by膰 ramk膮. Przyk艂adowo mo偶e to by膰 most, futryna od drzwi, witryna sklepu wszystko co ma kwadratowy lub po prostu jaki艣 interesuj膮cy kszta艂t.

Je艣li w Twojej kompozycji nie ma niczego co mo偶e kierowa膰 wzrokiem widza zdj臋cie mo偶e si臋 wydawa膰 po prostu nudne. Lub jakie艣 takie, niekompletne. U偶ywaj膮c ramek stworzysz element kt贸ry podkre艣la wag臋 tematu w atrakcyjny spos贸b. Nie odrywaj膮c przy tym uwagi od g艂贸wnego tematu fotografii.

8. Zasada kompozycji w fotografii oparta na liniach wiod膮cych

Ta prosta 'zmiana chwytu’ r贸wnie偶 pozwoli skierowa膰 oko na g艂贸wny obiekt. Dlatego warto fotografowa膰 u偶ywaj膮c naturalnych linii lub kszta艂t贸w.

Kluczem kt贸ry mo偶na tutaj zastosowa膰 by dobrze wykadrowa膰 fotografi臋 jest zrobienie du偶ego obrazu sceny i dostrze偶enie w niej element贸w, kt贸rych mo偶na u偶y膰 jako linii wiod膮cych.

Chc膮c robi膰 lepsze zdj臋cia szukaj takich rzeczy jak tory kolejowe, cienie, barierki most贸w kt贸re prowadz膮 na modela. Niech Twoja kreatywno艣膰 b臋dzie Twoj膮 tajn膮 broni膮! Oczywi艣cie nie musisz tutaj u偶ywa膰 tylko linii prostych. Mog膮 to by膰 inne kszta艂ty takie jak krzywe, zygzaki itp. Rozumiesz prawda? 馃檪

9. Znajd藕 odpowiedni punkt z kt贸rego skierujesz sw贸j obiektyw

Baw si臋 punktem widzenia. Perspektywa dotyczy tego w jakiej pozycji jeste艣 w stosunku do fotografowanej osoby czy przedmiotu. Czasami wystarczy podej艣膰 bli偶ej, kucn膮膰, aby uatrakcyjni膰 swoj膮 fotografi膮.

Na co dzie艅 ka偶dy widzi 艣wiat z tej samej perspektywy – czyli z poziomu ocz贸w. Kiedy sfotografujesz z innego nietypowego k膮ta zwyk艂e przedmioty wygl膮daj膮 zupe艂nie inaczej.

10. Dobra kompozycja to te偶 powt贸rzenia i wzory

Udowodniono, 偶e nasz m贸zgi lubi膮 powt贸rzenia i wzory. A taka kompozycja r贸wnie偶 pozwala na zwiedzanie wzrokiem. Na przyk艂ad kiedy chcesz fotografowa膰 miejsk膮 architektur臋 poszukaj takich powt贸rze艅. Bardzo cz臋sto mo偶esz je spotka膰. Mog膮 znajdowa膰 si臋 one w kszta艂tach lub kolorach.

Zasady kompozycji w fotografii podstawowe zasady - podsumowanie

Podsumowuj膮c tak mniej wi臋cej wygl膮da 艣wiat rz膮dz膮cy zasadami kompozycji w fotografii. Komponuj膮c kadr zawsze dobrze go przemy艣l. Takie wybory kompozycyjne tworz膮 ogromn膮 r贸偶nice mi臋dzy 艣wietnym zdj臋ciem a zwyk艂ym naciskaniem spustu migawki.

Przestrzeganie zasad kompozycji to krok milowy, aby fotografowane obiekty mia艂y szanse sta膰 si臋 tematem imponuj膮cych zdj臋膰.

Jednak偶e nie ma te偶 jednego sposobu patrzenia na 艣wiat. Kiedy ju偶 opanujesz te zasady przyjdzie czas, 偶eby je 艂ama膰. Ale 偶eby to robi膰, najpierw bez w膮tpienia trzeba je po prostu pozna膰. Praktykowa膰. Powodzenia!

O AUTORZE
Pawe艂 Nied藕wied藕
Pawe艂 Nied藕wied藕

Fotograf i pocz膮tkuj膮cy filmowiec. Autor bloga o tematyce fotograficznej. Fotografia to jego pasja i spos贸b na 偶ycie. Lubi aktywnie sp臋dza膰 czas. Jazda rowerem czy piesze w臋dr贸wki to jego codzienno艣膰 - w kt贸rej zawsze towarzyszy mu aparat. Interesuje si臋 szeroko poj臋tym rozwojem osobistym oraz marketingiem. Lubi otacza膰 si臋 inspiruj膮cymi lud藕mi i sam stara si臋 by膰 inspiracj膮 dla innych. Prywatnie - zawsze pozytywnie nastawiony do 偶ycia.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Call Now Button